Το να ξεχνάς κάποια πράγματα είναι μέρος του να θυμάσαι κάποια άλλα...
αποκαλύπτουν Αμερικανοί επιστήμονες, υποστηρίζοντας το ότι η λήθη, βοηθά με τον “τρόπο” της την…
μνήμη!
Μπορεί κάτι τέτοιο να φαίνεται παράδοξο με μια πρώτη ανάγνωση, όμως, για να καταφέρεις να θυμάσαι σημαντικά πράγματα στη ζωή σου, πρέπει να έχεις και την ικανότητα να αφήσεις «πίσω» σου πληροφορίες που πλέον δε χρειάζεσαι, αποκαλύπτει ο Benjamin Storm, επίκουρος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Illinois στο Chicago, σε σχετική μελέτη που εκπόνησε.
Ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι γεμάτος με πληροφορίες, έτσι για να καταφέρει κανείς να θυμάται καθαρά εκείνες που κρίνει πιο σημαντικές, πρέπει ταυτόχρονα να μπορεί και να ξεχνά αυτές που πλέον δε χρειάζεται.
Είναι ακριβώς σαν τα παλιά αντικείμενα που μαζεύουμε. Όσα από αυτά είναι χρήσιμα τα κρατάμε στο γραφείο μας, όλα τα υπόλοιπα τα στοιβάζουμε στο πατάρι. Μπορούμε να τα πάρουμε αν το θελήσουμε, όμως η πρόσβαση είναι δυσκολότερη, ιδιαίτερα αν έχουν μαζευτεί «πολλά».
Πώς όμως είναι δυνατό το μυαλό να «πρέπει να ξεχάσει προκειμένου να θυμάται;», όπως υποστηρίζει η μελέτη;
Για να καταλάβουμε καλύτερα αυτήν την αντιφατική διαπίστωση των επιστημόνων, οφείλουμε να παρατηρήσουμε ένα από τα πειράματα που πραγματοποίησε η ερευνητική ομάδα του Benjamin Storm.
Σε ένα από αυτά, δόθηκε στους εθελοντές μια λίστα με έξι λέξεις που σχετίζονταν με ένα συγκεκριμένο θέμα, τα φρούτα, την οποία διάβασαν για ελάχιστα δευτερόλεπτα.
Λίγο αργότερα, κλήθηκαν να θυμηθούν τρία από αυτά τα φρούτα, με το μόνο δοθέν στοιχείο το αρχικό γράμμα του φρούτου. Μετά από λίγο χρονικό διάστημα, οι εθελοντές ακολούθησαν την ίδια διαδικασία, όμως αυτή τη φορά είχαν και τα έξι αρχικά γράμματα από τα έξι φρούτα. Οι συμμετέχοντες όμως, έτειναν να θυμούνται τα (τρία) φρούτα που είχαν στην μνήμη τους και στην πρώτη δοκιμή μνήμης. Τα υπόλοιπα είχαν χαθεί από τη μνήμη τους. Το ίδιο ίσχυσε και στα υπόλοιπα παρόμοια τεστ στα οποία υποβλήθηκαν.
Σύμφωνα με τον Storm, το γεγονός ότι στην πρώτη δοκιμασία τους είπαν να θυμηθούν τρία από τα έξι φρούτα, τους έκανε να ξεχάσουν τα άλλα τρία! Όμως το γεγονός ότι το ξέχασαν δεν είναι απαραίτητα αρνητικό, καθώς σύμφωνα με τον ίδιο, όσοι ήταν «καλοί στο να ξεχνούν», ουσιαστικά όσα δε χρειαζόντουσαν, ήταν καλοί τόσο στην επίλυση προβλημάτων, όσο και στο να θυμούνται πράγματα στα οποία η μνήμη τους είχε «αποσπαστεί» και με άλλες πληροφορίες.
«Οι εγκέφαλοί τους οργανώνουν τις πληροφορίες με τρόπο που τους επιτρέπει να σκέφτονται καλύτερα», εξηγεί ο Storm, δίνοντας προβάδισμα στους ξεχασιάρηδες της έρευνας!
Αυτό δίνει μια εξήγηση και στο τι συμβαίνει όταν αποκτούμε ένα καινούριο νούμερο τηλεφώνου. Όταν μάθουμε το καινούριο νούμερο, είναι σχεδόν αδύνατο να επαναφέρουμε στην μνήμη μας το παλιό, κάτι απόλυτα λογικό σύμφωνα με τον καθηγητή Storm. Ο ίδιος υποστηρίζει πως είναι αδύνατο για τη μνήμη μας να κρατά όλους τους αριθμούς που είχαμε στο παρελθόν
μνήμη!
Μπορεί κάτι τέτοιο να φαίνεται παράδοξο με μια πρώτη ανάγνωση, όμως, για να καταφέρεις να θυμάσαι σημαντικά πράγματα στη ζωή σου, πρέπει να έχεις και την ικανότητα να αφήσεις «πίσω» σου πληροφορίες που πλέον δε χρειάζεσαι, αποκαλύπτει ο Benjamin Storm, επίκουρος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Illinois στο Chicago, σε σχετική μελέτη που εκπόνησε.
Ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι γεμάτος με πληροφορίες, έτσι για να καταφέρει κανείς να θυμάται καθαρά εκείνες που κρίνει πιο σημαντικές, πρέπει ταυτόχρονα να μπορεί και να ξεχνά αυτές που πλέον δε χρειάζεται.
Είναι ακριβώς σαν τα παλιά αντικείμενα που μαζεύουμε. Όσα από αυτά είναι χρήσιμα τα κρατάμε στο γραφείο μας, όλα τα υπόλοιπα τα στοιβάζουμε στο πατάρι. Μπορούμε να τα πάρουμε αν το θελήσουμε, όμως η πρόσβαση είναι δυσκολότερη, ιδιαίτερα αν έχουν μαζευτεί «πολλά».
Πώς όμως είναι δυνατό το μυαλό να «πρέπει να ξεχάσει προκειμένου να θυμάται;», όπως υποστηρίζει η μελέτη;
Για να καταλάβουμε καλύτερα αυτήν την αντιφατική διαπίστωση των επιστημόνων, οφείλουμε να παρατηρήσουμε ένα από τα πειράματα που πραγματοποίησε η ερευνητική ομάδα του Benjamin Storm.
Σε ένα από αυτά, δόθηκε στους εθελοντές μια λίστα με έξι λέξεις που σχετίζονταν με ένα συγκεκριμένο θέμα, τα φρούτα, την οποία διάβασαν για ελάχιστα δευτερόλεπτα.
Λίγο αργότερα, κλήθηκαν να θυμηθούν τρία από αυτά τα φρούτα, με το μόνο δοθέν στοιχείο το αρχικό γράμμα του φρούτου. Μετά από λίγο χρονικό διάστημα, οι εθελοντές ακολούθησαν την ίδια διαδικασία, όμως αυτή τη φορά είχαν και τα έξι αρχικά γράμματα από τα έξι φρούτα. Οι συμμετέχοντες όμως, έτειναν να θυμούνται τα (τρία) φρούτα που είχαν στην μνήμη τους και στην πρώτη δοκιμή μνήμης. Τα υπόλοιπα είχαν χαθεί από τη μνήμη τους. Το ίδιο ίσχυσε και στα υπόλοιπα παρόμοια τεστ στα οποία υποβλήθηκαν.
Σύμφωνα με τον Storm, το γεγονός ότι στην πρώτη δοκιμασία τους είπαν να θυμηθούν τρία από τα έξι φρούτα, τους έκανε να ξεχάσουν τα άλλα τρία! Όμως το γεγονός ότι το ξέχασαν δεν είναι απαραίτητα αρνητικό, καθώς σύμφωνα με τον ίδιο, όσοι ήταν «καλοί στο να ξεχνούν», ουσιαστικά όσα δε χρειαζόντουσαν, ήταν καλοί τόσο στην επίλυση προβλημάτων, όσο και στο να θυμούνται πράγματα στα οποία η μνήμη τους είχε «αποσπαστεί» και με άλλες πληροφορίες.
«Οι εγκέφαλοί τους οργανώνουν τις πληροφορίες με τρόπο που τους επιτρέπει να σκέφτονται καλύτερα», εξηγεί ο Storm, δίνοντας προβάδισμα στους ξεχασιάρηδες της έρευνας!
Αυτό δίνει μια εξήγηση και στο τι συμβαίνει όταν αποκτούμε ένα καινούριο νούμερο τηλεφώνου. Όταν μάθουμε το καινούριο νούμερο, είναι σχεδόν αδύνατο να επαναφέρουμε στην μνήμη μας το παλιό, κάτι απόλυτα λογικό σύμφωνα με τον καθηγητή Storm. Ο ίδιος υποστηρίζει πως είναι αδύνατο για τη μνήμη μας να κρατά όλους τους αριθμούς που είχαμε στο παρελθόν
Πηγή tsekouratoi.blogspot.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου